Siden bliver ikke længere opdateret

Informationscenter for Miljø & Sundhed er lukket, og siderne på denne hjemmeside er senest opdateret i november 2013. Datoen for seneste opdatering af sidens indhold ses under overskriften. Bemærk, at der kan være kommet ny viden siden sidste opdatering.

Du kan altid læse gode råd til sunde og miljøvenlige valg i hverdagen på Miljøstyrelsens hjemmeside: http://www.mst.dk/Borger/Temaer/.

Du kan få svar på spørgsmål indenfor Miljøministeriets faglige område ved at kontakte Miljøministeriets Informationscenter: http://www.mim.dk/Ministeriet/Kontakt/Informationscenter/

Vi vil gerne vide mere

17. januar 2012
Danskerne har fokus på kemikalierne i deres plejeprodukter
Vi vil gerne vide mere

Vi vil gerne kende kemikalierne i vores produkter - men det skal gå hurtigt.

Knap hver anden dansker vil gerne bruge et kvarter på at få mere at vide om kemikalier i tandpasta, shampoo, creme og lignende produkter til deres personlige pleje. Det viser en undersøgelse, som FDB Analyse har lavet for Informationscenter for Miljø & Sundhed.

Men informationen skal være præcis, og det må ikke tage for lang tid, at få den. De fleste er mest interesseret i viden om konkrete produkter og om specifikke problematiske stoffer.

- Vi forsøger hele tiden at blive bedre til at give danskerne den information om kemikalier i hverdagens produkter, som de har brug for - og er interesserede i at få - for at kunne handle til fordel for miljø og sundhed, siger Berit Asmussen, sekretariatsleder i Informationscenter for Miljø & Sundhed - og fortæller samtidig, at det bl.a. handler om fortsat at være i kontakt med forbrugerne, i det daglige, men også via undersøgelser som den FDB Analyse netop har udført.

Om undersøgelsen

Informationscenter for Miljø & Sundhed havde særligt fokus på problematiske kemikalier i produkter til personlig pleje sidste år. I den forbindelse samarbejdede vi med FDB Analyse, der i uge 44, 2011 gennemførte en undersøgelse, der skulle afdække danskernes holdninger til kemikalier i plejeprodukter - og indkøbsvaner i forbindelse med plejeprodukter. Undersøgelsen omfattede 1001 respondenter, vægtet på alder, køn og geografi. Undersøgelsen er repræsentativ i forhold til Danmarks befolkning 15-74 år.

Mærker hjælper til at træffe valg

Undersøgelsen viser også, at mere end hver anden siger, at mærkningsordninger som blandt andet det nordiske miljømærke Svanen og allergimærket Den blå krans betyder noget for vores valg af produkter.

Dette skal ses i sammenhæng med den undersøgelse som informationscenteret selv lavede sidste år. Her fortalte mange almindelige forbrugere, at de ikke er sikre på, hvad de forskellige mærker betyder.

- Der er øjensynlig brug for at fortælle forbrugerne, hvad de får med de forskellige mærker. På forbrugerkemi.dk kan du hurtigt få et overblik over de forskellige mærker, som du kan finde på produkter i Danmark, og hvad de betyder i forhold til indhold af problematiske stoffer. Vi har også lavet pjecen Kend dit mærke, som kan være nyttig at have med i tasken, fortæller Berit Asmussen.

Du kan læse mere om Informationscenter for Miljø & Sundheds målgruppeundersøgelse fra august 2011 her.

Vi køber alligevel det vi plejer

Der er mange produkter at vælge imellem, når vi står foran supermarkedets hylder. Og når det skal gå lidt stærkt, har vi ikke altid tid, lyst eller overskud til at finde ud af, hvilke produkter der måske er bedre end det, vi plejer at købe.

- Resultatet er, at de fleste af os enten er forholdsvis trofaste imod de produkter, som vi har for vane at købe. Eller at vi har fokus på om et bestemt mærke, som oftest svanemærket, findes på produkterne, siger Berit Asmussen.

Du kan få mere at vide

  • Vi skifter sjældent tandpastamærke

    Her kan du se det korte faktaark med resultaterne af FDB Analyses undersøgelse.

  • Tema om personlig pleje

    Informationscenter for Miljø & Sundhed havde sidste år særligt fokus på problematiske kemikalier i produkter til personlig pleje. Du kan finde råd og viden om, hvordan du begrænser mødet med problematiske kemikalier, når du vil pleje din krop og se godt ud.

  • Forstå mærkerne

    Bliv klogere på hvad de mange forskellige mærker på forbrugerprodukter betyder.

  • Kend dit mærke

    Du kan bestille eller downloade denne pjece eller andre foldere, som er lige til at have med i tasken.

Virker knappen om uddybende information ikke, kan du læse her.

Handlinger tilknyttet webside